In iedere tand en kies zit een zenuw, ook wel de tandpulpa genoemd. Deze zenuw kan ontstoken raken. Deze ontsteking kan ontstaan door een vergevorderd gaatje, een klap of stoot of val op de tand of kies. In het geval van een zenuwontsteking in de tand of kies is een wortelkanaalbehandeling mogelijk indien u de tand of kies wilt behouden.

Een ontsteking aan een tand of kies kunt u merken aan (ernstige) pijn bij koude en/ of warmte. Wanneer de ontsteking zich uitbreidt naar het kaakbot, waarbij er onder andere bot rondom de tand of kies verloren kan gaan, kan het zijn dat de tand of kies te hoog aanvoelt of gevoelig wordt met dichtbijten.

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt de zenuw die in de tand of kies die ontstoken is verwijderd doormiddel van kleine instrumentjes (vijltjes) die in de krappe wortelkanalen kunnen komen.

Tussendoor worden er röntgenfoto’s genomen om het verloop van de behandeling te kunnen controleren.

Met de vijltjes wordt er ruimte gemaakt om de kanalen goed te kunnen spoelen met een antibacteriele vloeistof. Wanneer de wortelkanalen voldoende gespoeld zijn worden deze kanalen opgevuld met een speciaal vulmateriaal voor de wortelkanalen: guttapercha. Hier komt een composietvulling (witte vulling) bovenop.

Globaal overzicht van de stappen bij een wortelkanaalbehandeling.

De behandeling wordt in het geval van een ontstoken zenuw die nog niet is afgestorven uitgevoerd met verdoving.

Vaak is het zo dat de wortelkanaalbehandeling in meerdere stappen wordt uitgevoerd. Dat betekent in veel gevallen dat u minimaal 2 afspraken krijgt voor de gehele wortelkanaalbehandeling. De duur van de behandeling is onder andere afhankelijk van het aantal en de breedte van de kanalen dat zich in de tand of kies bevindt.

Na de behandeling kan er sprake zijn van wat napijn, deze is over het algemeen uitstekend te onderdrukken met een gewone pijnstiller zoals paracetamol.

De kosten voor een wortelkanaalbehandeling zijn onder andere afhankelijk van het aantal kanalen en de toegankelijkheid hiervan. Onze tandartsen kunnen u verder informeren over de kosten in uw specifieke situatie.

In onze praktijk worden tevens herbehandelingen uitgevoerd van wortelkanaalbehandelingen. Tandarts Ligthart heeft in haar opleiding het keuzevak Endodontologie gevolgd waarin ze naast de basisvaardigheden op het gebied van de endodontologie ze meer ervaring heeft opgedaan in het uitvoeren van lastige wortelkanaalbehandelingen.

In sommige gevallen kan het echter voorkomen dat we u naar een endodontoloog door verwijzen, dit is een tandarts die na de opleiding Tandheelkunde een aanvullende opleiding van 3 jaar heeft gevolgd voor het uitvoeren van extra lastige wortelkanaalbehandelingen.

Bron afbeeldingen: Ivoren Kruis